Portul Constanța NU ESTE AL CONSTANȚEI și cu siguranță NU ESTE AL CONSTĂNȚENILOR

Mulții dintre constănțeni probabil că se simt deranjați ENORM de această afirmație. Să fim serioși și eu sunt al naibii de furios pe această afirmație. Dar totuși nu deținea orașul Constanța ceva acțiuni prin port??!!

Ce vreau să subliniez nu e faptul că Portul Constanța nu merită să fie al constănțenilor ci dimpotrivă, trag un semnal de alarmă tocmai în sens contrar! Constănțenii, sunt cei care trăiesc zi de zi cu toate inconvenientele pe care le presupune Portul Constanța, însă când vine vorba de beneficii…constănțenii rămân codași la acest capitol.

Istoria recentă

Probabil că mai țineți minte, la un moment dat când era Ponta premier, Șova ministru la transporturi și Mazăre încă primar (bine că măcar ultimii doi au dispărut din peisajul politic) că se vehicula ideea să se transfere un pachet important de vreo 20-30% din acțiuni către Consiliul Local Constanța. Actele s-au plimbat, mulți le-au criticat, mult mai mulți au făcut lobby contrar acestei decizii, dar uite că după peste…6-7 ani, nici nu mai știm al cui e măcar portul.

Am vrut și eu să îmi satisfac această curiozitate, să văd cine e proprietar (sau acționar mai bine spus, că vorbim de o societate comercială care administrează portul – COMPANIA NAŢIONALĂ “ADMINISTRAŢIA PORTURILOR MARITIME” – S.A.CONSTANŢA, CIF 11062831). Încă de la început, ca să nu ne încurcăm în cuvinte, proprietar e statul român, care deține terenul efectiv pe care este toată infrastructura portuară, dar cine are administrare portului…ăla taie și spânzură, el face strategia de dezvoltare, el încheie contracte de închiriere spații în port, el avizează operatorii portuari, el face rost de contracte noi în port și crește traficul portuar el stabilește salariile celor din administrația portuară și….el face profitul.

Cine deține Portul Constanța?

Deci, cine are până la urmă acces deplin la „exploatarea” tuturor beneficiilor Portului Constanța? Pai, dacă ne uităm cine sunt acționari vedem așa: Ministerul Transporturilor – 80% și Fondul Proprietatea – 20%. Deci Municipiul Constanța (prin Consiliul Local) cât are? ZERO, exact atât încasează la buget orașul nostru din „marele” Port Constanța.

De ce? Juridic rămân cu impresia că problema s-a tranșat în sensul că transferul de acțiuni de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local Constanța a fost ilegal fiindcă viza transferul beneficiilor generate de un bun proprietate publică a statului, actul a fost atacat la Curtea Constituțională și în cele din urmă anulat definitiv.

Dar, dincolo de acest impediment juridic, nu poți să nu te uiți peste argumentele populiste ale politicienilor care s-au opus (sau ale grupurilor de lobby care nu și-au dorit acest transfer): Portul Constanța NU este rezultatul investițiilor comunității locale fiindcă s-a făcut cu banii de la stat (! În perioada lui Carol I și dezvoltat în perioada comunistă !) și deci aparține tuturor românilor; Constanța nu ar avea oricum bani să investească în port (de parcă statul a investit ceva relevant în ultimii 30 de ani), este un punct strategic pentru România și pentru UE (așa și asta înseamnă că nu poate să fie deținut în parte și de orașul Constanța dar poate să fie deținut de Fondul Proprietatea – fond cu participare masiv străină, predominat non-UE). Mai mult s-au făcut frecvent tot soiul de analogii: „e ca și cum Metrorex ar trece de la Min. Transporturilor la Primăria București” – deci greșit!?!?

30 de ani de administrare a portului

De când s-a vehiculat ideea cu transferul UNUI PACHET din acțiuni către Constanța a trecut deja mult timp, în care Statul Român prin SUPER „EFICIENTUL” Minister al Transporturilor ne-a arătat nouă ce minuni poate face în portul Constanța, așa că, acum vreo 2 săptămâni, directoarea Administrație Portuare  (societatea de mai sus) – Daniela Şerban, a venit mândră să ne zică:

Am făcut o statistică a traficului în Portul Constanţa. Cel mai mare trafic a fost în 1989, unde prin port s-au tranzitat 62,3 milioane de tone de marfă, iar anul trecut am avut 63,3 milioane de tone de marfă. Ceea ce înseamnă că, în ultima perioadă şi, după cum vedeţi, în ultimii doi ani, traficul prin portul Constanţa a crescut semnificativ

Ce a uitat să ne zică oare? A uita să ne zică care era volumul internațional de mărfuri în anul 1989 și care este volumul actual (sau 2016 cât am găsit eu cifre). În 89 volumul era de 4 miliarde de tone iar în 2016 11 miliarde de tone. Deci…trageți voi concluziile, noi am ajuns la nivelul din 89 în timp ce lumea transportului naval aproape și-a triplat volumele.

Cu ce se mândrește Portul Constanța?

Așa doar ca o chestiune suplimentară, mai are relevanță să constatăm că ne mândrim că suntem cel mai mare port de cereale din Europa? Că altceva nu am fost în stare să putem exporta în cantități serioase, fiindcă avem infrastructură portuară ca în anii 80-90 în timp ce restul Europei a ajuns în sfere SF pentru noi. Practic ce se întâmplă? De ce nu intră vapoarele în port?…că nu au loc!!! (sunt prea lungi) și e apa insuficient de adâncă…mai plastic spus e ca atunci când vrei sa bagi într-o piscină Titanicul iar tu ești obișnuit să te joci cu vaporașe de plastic.

Sunt curios care e părerea voastră, în special a constănțenilor, dar totodată și a restului românilor? Dacă mai găsesc ceva informații, revin curând către voi și cu informații despre chirii în port, profit al portului Constanța și comparație cu alte porturi, nu de alta dar știu sigur că există.